Грибовка Фестиваль
logotype

"Чүглүг" чагааларга...

mengi-75@mail.ru

Тыва үжүктер

Бээр бас ҢҮӨ!

Тыва Википедия

 

Башкылар

Экии, хүндүлүг башкылар! Сайт кылдырар күзелдиг башкылар бар болза tuva@mail.ru че бижиптиңер.

Чижээ: менги.башкы.рф азы mengi.bashky.ru ышкаш боор.

Хүндүткел-биле, Эраст Хертек.

Тыва солуннар

Тыва дыл болгаш чогаал башкыларының сайтызы
Чарлал PDF Печать E-mail
Автор: Меңги Ооржак   
29.09.2013 12:56

Башкыларның кичээнгейинге!

5-ки класстың чаа "Төрээн чогаал" (2013)  номунга база  "Тыва дылынга" ажылчын программаларының электорннуг хевирин садып алыксап турар башкылар бар болза,  8-923-543-1975 телефонче долгап, чагыдып ап болур. СМС-биле электроннуг адрезиңерни айтып каар силер. Дадывыры 300 акшаны айыткан телефонче баш бурунгаар чорударын диледивис. Чүгле төрээн чогаалдыын алыр болза, 150 руб.

Авторлары: Ооржак Л.Х., Ооржак М.Н.

 

 

 
 
Доозарының шылгалдаларынга тыва чогаалга чогаадыглар темалары PDF Печать E-mail
Автор: Меңги Ооржак   
18.05.2013 20:27

Бо чылын 11-ги классчылар май 24-те тыва дыл болгаш чогаал шылгалдазын дужаарлар. Чылдың-на "Кандыг темалар келирил?" деп айтырыг чүгле өөреникчилерни эвес, а башкыларны, ада-иелерни дүвүредири чажыт эвес. Ынчангаш мооң мурнунда эрткен чылдарда кээп турган  кезек темаларны парладывыс:

1. В.Ш.Көк-оолдуң "Хайыраан бот" деп шиизи - тыва чогаалдың классиктиг чогаалы.

Обновлено 18.05.2013 21:28
 
 
Празднование 130-летия национально-освободительного движения в Туве PDF Печать E-mail
Автор: Меңги Ооржак   
08.09.2013 18:04

Автор: maadyr 

20-21 сентября сего года Тува празднует 130-летие национально-освободительного движения “Алдан-Маадыр” – “Шестьдесят богатырей”. В 1883 –1885 гг. простые араты Хемчика восстали против своих угнетателей –баев, против монгольских ханов и князей, против китайского богдыхана. Они угоняли скот у своих богачей, угоняли лошадей из Монголии, где восседал генерал-губернатор Цинской империи в Улясутае и раздавали их беднякам. Восставшие бедняки откочевали в местечко Оргу-Шол в горах Сут-Холя и поселились лагерем. Их сперва было 60 смельчаков высокого духа. Угнетатели прозвали их “алдан-дургун” – “шестьдесят беглецов”, чтобы приуменьшить значение освободительного движения. Восставшие араты намеревались освободить хемчикские кожууны из-под власти маньчжуров, установить в них свою власть, а в случае неудачи увести население на Алтай в пределы России. Стихийное восстание, из-за тяжелого гнета внутренних и иноземных угнетателей, был тяжело подавлен. Активных участников, попавших в плен казнили в Монголии, в Улясутае. Их отрезанные головы привезли в Туву и для устрашения населения устанавливали на кольях, на перевалах. С тех пор прошло 130 лет…

 
   
Артур Хертек. Газель, редиф, рубаи. PDF Печать E-mail
Автор: Меңги Ооржак   
16.05.2013 19:56

 

Сезен чылдарның ортузунда «Дамырак» чечен чогаал каттыжыышкынының киржикчилери кезек аныяктар Чөөн чүк литературазының шүлүк формаларын сонуургап, ындыг чергелиг шүлүктерни «Тываның аныяктары» солунга парлаткан соонда, номчукчуларның сонуургалын чаалап алган.

 

Тыва шүлүк чогаалынга чаа тынышты киирип келген болуушкун дугайында ынчангы чогаадыкчы аныяктарның бирээзи, шүлүкчү Артур Хертектиң «Газель, редиф, рубаи» деп материалдында мынчаар бижээн: «…Чөөн чүк улустарының поэзиязының редиф, газель, рубаи, месневи, лугз, касыда, кыта дээн чижектиг шүлүк хевирлериниң аразындан рубаи тыва поэзияга мурнай тыптып келген хевир болуп турар. Тыва авторларның ону сонуургай бергенин мен бодум хуумда, ооң кыска хемчээлинден, бодунуң утка-шынарны сиңиргенинден лириктиг, кударанчыг хөөннүг болганындан деп бодап чоруур мен.

Обновлено 16.05.2013 20:14
 
 
Сакральный смысл одежды тувинцев PDF Печать E-mail
Автор: Меңги Ооржак   
25.08.2013 20:42

Светлана Донгак, газета "Тувинская правда", tuvapravda.ru

http://www.tuvaonline.ru

Первоначальным и главным назначением одежды была и остается защита тела человека от жары и холода, ветра и дождя. Однако со временем ее функции расширились — она стала и предметом украшения. Кроме того, в нее стали закладывать определенное значение, как правило, сакрального порядка, а с формированием определенных человеческих сообществ (от немногочисленных племен вплоть до крупных этносов) она стала знаком отличия одних групп людей от других.

Обновлено 25.08.2013 20:45
 
   


Страница 6 из 21
Үлегер домактар

Аныяаңдан адың камна

Бак сагыш башка халдаар

Далашкан күске сүтке дүжер

Тывызыктар

Тывызыым дытта, тоолум дошта

Итпе, итпе, кузуптар мен

Ашак-кадай чогушкан, аал ишти тоттурган

Тариналар

ОМ МАНИ ПАД МЕ ХУМ

ОМ ТАРЕ ТУУ ТАРЕ ТОРЕ СУУ ХАА

ОМ АРА БАЗА НАДИ